Gedragsverandering als je wilt afvallen

Geplaatst in: Gezonde voeding

Iemand is door haar huisarts verwezen naar de diëtist. Haar cholesterol en bloedglucose zijn te hoog. Daarnaast heeft ze overgewicht. ‘Wat zou je graag willen bereiken?’ vraag ik haar in het eerste consult. Het blijft even stil. ‘Nou ja… de huisarts vond het goed dat ik eens naar de diëtist zou gaan. Maar ik zou zelf ook wel een paar kilo af willen vallen.’

Verschil tussen weten en doen

Als ik doorvraag blijkt die persoon zelf goed te weten wat het probleem is. De maaltijden gaan goed, maar tussendoor worden er teveel koekjes, chocolade, chips en frisdrank gegeten.‘Ik weet wel dat dat niet gezond is, maar het is zo lekker en het leven moet ook wel een beetje leuk blijven’, geeft diegene aan.

Daar is die persoon niet de enige in. Cliënten die bij mij komen in verband met overgewicht, weten meestal wel wat ze zouden moeten doen: meer bewegen, minder snoep, gebak, koek, snacks en frisdrank en wel gezonde voeding zoals groente, fruit en vis. Natuurlijk zijn er altijd nog kleine dingen om te leren, maar de vraag aan mij is dan meestal dat ze ‘een stok achter de deur’ willen.

 

Veranderen van gewoontes

Die stok achter de deur zijn is onderdeel van ons werk als diëtisten. We noemen dat: begeleiding bij gedragsverandering. Het veranderen van je eetpatroon is namelijk een verandering van je gedrag en gewoontes. Net als stoppen met roken en meer bewegen. Veel mensen weten uit ervaring dat dat niet makkelijk is.

 

Hoe dan?

De stok achter de deur zijn, bestaat dus niet uit het simpelweg iedere week iemand op de weegschaal zetten. De diëtist gaat samen met de cliënt op zoek naar de motivatie voor die persoon. Want alleen als die motivatie echt vanuit iemand zelf komt, lukt het om te veranderen.

 

Hoe belangrijk vind je het om af te vallen? En waarom? Heb je er vertrouwen in dat je het kunt? Heb je misschien in het verleden al eens iets veranderd dat heel goed ging? Heb je steun uit je omgeving? Heb je alle vaardigheden in huis die nodig zijn? Is dit het juiste moment? Hoe zou je leven eruitzien over tien jaar als je nu besluit niets te veranderen? En hoe zou het zijn als het je wél lukt om je doelen te bereiken? Allemaal vragen waar je samen met de diëtist mee aan de slag gaat.

 

MOTIVATIE

In plaats van te spreken over wat deze persoon zou moeten veranderen in de voeding, besteed ik de eerste drie consulten aan het zoeken naar haar motivatie. Als we hier uitgebreider over spreken, geeft diegene aan dat ze een familielid heeft die op jonge leeftijd overleden is aan hart- en vaatziekten.

 

De laatste paar jaar zat hij in een rolstoel, omdat zijn been geamputeerd was vanwege vaatproblemen als een complicatie van diabetes. Dit is voor diegene iets dat ze absoluut wil voorkomen. Daarnaast wil ze het goede voorbeeld geven aan haar kinderen en graag een kledingmaat minder, zodat ze een deel van haar garderobe die nu niet meer past, weer kan gebruiken.

 

Na die drie consulten gaat de knop om en lukt het haar gezondere keuzes te maken. Ze besluit doordeweeks haar ongezonde tussendoortjes te vervangen door groente en fruit en zichzelf in het weekend te trakteren op een lekkere koek. Haar gewicht daalt uiteindelijk dertien kilo in een jaar. Haar cholesterol en bloedglucose zijn op dat moment ook veel beter.

 

Gedragsverandering is een proces

Besef, als je wilt afvallen, dat het volgen van een dieet maar tijdelijk effect heeft. Het veranderen van je eetgewoonte, zodat je blijvend resultaat hebt, is een proces. Iets dat je niet van de ene op de andere dag onder de knie hebt. Trek er minimaal een jaar voor uit en realiseer je dat een uitglijder af en toe ook hoort bij zo’n proces van het veranderen van een gewoonte. Dat is niet erg als je daarna de draad weer oppakt.

 

De diëtist kan je begeleiden bij dit proces. Een ‘stok achter de deur’ met kennis van zaken dus. Bel dus je afspraak niet af als het even niet goed gaat, maar ga dan juist wel naar de diëtist om samen een plan te maken en motivatie te vinden om gezondere keuzes te maken.

 

Bron: dieetditdieetdat

 

 

Go Top