Sarcopenie: ouderdom komt met eiwitten en beweging

Geplaatst in: Gezonde voeding

‘Pfoe, opstaan gaat moeizaam hoor.’ Ik sta aan het bed in het ziekenhuis van de 72-jarige Dirk. Hij is opgenomen nadat hij is gevallen en zijn heup heeft gebroken. Hij ploft moeizaam naast mij neer op de stoel. ‘Ouder worden komt met gebreken. Zoals die daar zal ik nooit meer worden,’ wijzend naar een bodybuilder in een tijdschrift. Toch hebben deze oude man en de sporter iets gemeen.

 

Sarcopenie

Door een combinatie van ouder worden en minder bewegen, verminderen geleidelijk de spiermassa en de spierkracht. Dit noemen we sarcopenie. Dit proces is niet te voorkomen, wel te vertragen. In het geval van Dirk, nu hij opgenomen ligt, kan de spierafbraak opeens nog sneller gaan.

 

Spiermassa

Dirk is inmiddels een week opgenomen en verliest gemiddeld meer dan een kilo aan spiermassa. Het gevolg hiervan is dat hij moeilijker uit zijn stoel kan komen, sneller valt en daardoor afhankelijker wordt. Door de inname van voldoende eiwitten en door beweging, kan Dirk ervoor zorgen dat de spieropbouw wordt gestimuleerd en sarcopenie wordt vertraagd.

 

Kracht

Om spieren op te bouwen, is het belangrijk dat Dirk gaat bewegen. Anderzijds kan hij alleen bewegen als hij voldoende heeft gegeten. Voeding en beweging kunnen dan ook niet los van elkaar worden gezien. Dat geldt zowel voor Dirk, als voor de krachtsporter in het tijdschrift. Het doel van de 72-jarige is om meer kracht in zijn bovenbenen te krijgen om zo (gemakkelijker) te kunnen opstaan uit zijn bed. Datzelfde geldt voor de krachtsporter in het tijdschrift. Ook hij wil meer kracht, zodat hij meer gewicht op zijn halterstang kan zetten. Beide willen hun prestaties verbeteren.

 

Beweging en eiwitten

Het bewegingsadvies voor volwassenen is om minimaal 2,5 uur te bewegen en minimaal 2 keer in de week spier- en botverstevigende oefeningen te doen. Verder is het van belang om voldoende eiwitten te eten. Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam. Voorbeelden van producten met eiwitten zijn: peulvruchten, vlees, vis, melk, kaas en eieren.

 

Advies

Bij het ouder worden, wordt eiwit minder makkelijk omgezet in spiermassa. Daarom heeft Dirk relatief meer eiwitten nodig.

Ik adviseer Dirk en de verpleging om hem voor de maaltijd uit bed te halen en dan pas te gaan eten. Zo eet hij makkelijker en worden de eiwitten beter opgenomen omdat hij voor het eten heeft bewogen.

 

Verder gaat Dirk:

– bij elke broodmaaltijd een glas melk of bakje yoghurt nemen;

– bij de broodmaaltijden een extra plak kaas en vleeswaren op zijn brood doen;

– drie keer per dag een energie- en eiwitrijk tussendoortje nemen;

– bij de warme maaltijd beginnen met het stukje vlees en de maaltijd afsluiten met een toetje.

 

Er is gemiddeld een half jaar training nodig gecombineerd met aanpassingen in de voeding om de spiermassa van Dirk weer op het oude niveau te krijgen. Het is daarom extra belangrijk om dit zo veel mogelijk te voorkomen en signalen te herkennen van ondervoeding. Voorkomen is immers beter dan genezen 😉

 

Bron: dieetditdieetdat.nl
Go Top